Idea i miecz

idea i miecz

Dane techniczne: 3 części po 90 min.
Rok: 1978

Trzy widowiska o wspólnym tytule, których akcja rozgrywa się na przełomie XIV i XV wieku w Polsce, na Litwie, w Niemczech i dotyczy dramatycznych lat wiązania unii polsko-litewskiej. Opowiadają o faktach znanych, ale ukazują nieznane przyczyny i skutki zdarzeń historycznych.

Widowiska ukazują wielkie dzieło unii – jako więź dwóch narodów, ale nie na drodze podboju, lecz poprzez miłość. Opowieść ukazuje nas także jako młodszych braci Europy, oskarżonych po 1410 roku o wymordowanie tysięcy chrześcijan. Zostajemy nie tylko z tego zarzutu oczyszczeni, ale stajemy się zwycięzcami przed sądem historii, jakim był wtedy Sobór w Konstancji, co więcej: dajemy wtedy światu polską doktrynę Pawła Włodkowica o równości wszystkich i o tym, że nie wolno nawracać siłą.

Ale „Idea i miecz” mówi także o tym, że wielkie dzieło historii narodowej wymaga zawsze ofiar:
- ofiary ze szczęścia i uczuć osobistych, złożonych przez królową Jadwigę
- ofiary ze zobowiązań do pomsty, złożonej przez tych, których najbliżsi poginęli, zamordowani przez naszych dotychczasowych wrogów, Litwinów – bo przecież bez tej ofiary nie można było uczynić ich braćmi
- ofiary z przywilejów osobistych, a często nawet godności osobistej, gdy na Soborze w Konstancji trzeba było bronić najwyższej racji Obojga Narodów: Litwy i Polski

„Idea i miecz” to lekcja historii polskiej i lekcja dla polskich sumień.
Dzieciom i młodzieży – daje obrazy budowli, kostiumów, obyczaju, miłości, odwagi.
Dorosłym – daje spojrzeć w rzeczywistość dumy narodowej, by można było przeżyć w sobie rzeczywistość pokory – wobec wielkiego dzieła do wykonania, jakim jest Ojczyzna.
Nie zapraszamy znawców sztuki – chociaż widowiska uzyskały najwyższe oceny autorytetów w dziedzinie estetyki. Zapraszamy Polaków.
Nie jest to tyko opowieść o smaku artystycznym. Jest to fresk o wielkości obowiązków – tym jest w istocie polska kultura.
Scenariusz napisał wybitny eseista, poeta i dramaturg – Bohdan Urbankowski.
Role historycznych postaci podjęli się kreować najwybitniejsi aktorzy polscy z teatrów Krakowa, Warszawy i Łodzi.

Pełna obsada i ekipa

OBSADA (części pierwszej)
TADEUSZ JANCZAR
JÓZEF NALBERCZAK
EMIL KAREWICZ
CZESŁAW BYSZEWSKI
JERZY BIŃCZYCKI
WACŁAW ULEWICZ
WIKTOR GROTOWICZ
TOMASZ ZALIWSKI
IGOR PRZEGRODZKI
STANISŁAW NIWIŃSKI
RYSZARD BACCIARELLI
Jerzy Prażmowski
Józef Kostecki
Janusz Bylczyński
Andrzej Wasilewski
Arkadiusz Bazak
Eugeniusz Kamiński
Jerzy Molga
Jerzy Jończyk
Leszek Grzmociński
Wojciech Skibiński
Marek Litewka
Emir Buczacki
Andrzej Kruk
Zbigniew Bogdański
Janusz Dziubiński
Andrzej Grzybowski
i inni

Narrator
Tadeusz Borowski

Scenariusz
BOHDAN URBANKOWSKI
Grzegorz Królikiewicz

Reżyseria
Grzegorz Królikiewicz

II reżyser
Kazimierz Korytkowski

Współpraca reżyserska
Wojciech Banaś

Jan Zarzycki
Ewa Gościmska

Antoni Krzyżowski
Maksymilian Skalczyński

Scenografia
Leonard Mokicz

Współpraca scenograficzna
Wojciech Mierzwiak
Tomasz Biernawski
Ryszard Misiurek
Maciej Dybowski
Ewa Łaniecka

Muzyka
Henryk Kuźniak

Wykonanie
orkiestra pod dyrekcją Jerzego Maksyniuka

Kostiumy
STEFANIA ZARĘBSKA
Lech Zahorski

współpraca
Zofia Gall
Andrzej Trześniewski
Teresa Wiśniewska

Charakteryzacja
WALDEMAR POKROWSKI
Barbara Żychoniuk
Edward Kubacki
Anna Duda

Zdjęcia filmowe
ZBIGNIEW PIETRZKIEWICZ
Krzysztof Ptak

współpraca
Andrzej Kanrowski
Andrzej Konecki
Piotr Cebulski

Montaż filmowy
Danuta Rajewska

współpraca
Hanna Rajewska

Realizacja TV
Krzysztof Bobrowski

Kamery
Wojciech Król
Wojciech Rumiński
Zbigniew Nowak
Jerzy Żukowski
Wiktor Kuc

Dźwięk
TERESA KRZYŻANOWSKA-POSTEK
Lech Laudański

Kierownictwo techniczne transmisji
Jerzy Miłosz
Wojciech Kwaśniewski
Jerzy Dzwonkowski
Henryk Sochacki

Współpraca
Waldemar Goszczyński
Jacek Drwęcki
Krzysztof Nawrot

Światło
Bogdan Wiśniewski

Konsultacja plastyczna
Jerzy Krechowicz

Konsultacja d/s liturgicznych
Jan Stupowicz

Konsultacja historyczna
dr Mirosław Korolko

Konsultacja d/s kaskaderskich
Józef Grzeszczak

Montaż elektroniczny
Ryszard Czachorowski
Robert Kępa
Witold Nocny

Kierownik literacki
Witold Rutkiewicz

Kierownik produkcji
Antoni Sambor

II kierownik produkcji
Jerzy Roszkowski

Współpraca produkcyjna
Anna Iwańczyk
Andrzej Basiński
Janusz Błaszczyk
Andrzej Daniłowicz
Waldemar Włodek
Roman Wysocki
Grażyna Paczkowska

Produkcja
Telewizyjna Wytwórnia Filmowa „POLTEL”