Wielka kamienna twarz

wielka kamienna twarz

Analizując, scena po scenie, film amerykański okresu niemego pt. „Generał”, autor książki wyjaśnia na czym polega magia inscenizacji, magia reżyserii, magia aktorstwa w tym arcydziele.
Podkreśla jego amerykański optymizm, przeciwstawiając go pesymizmowi, charakterystycznemu dla europejskiej sztuki i filozofii.

Analizując, scena po scenie, film amerykański okresu niemego pt. „Generał”, autor książki wyjaśnia na czym polega magia inscenizacji, magia reżyserii, magia aktorstwa w tym arcydziele.
Podkreśla jego amerykański optymizm, przeciwstawiając go pesymizmowi, charakterystycznemu dla europejskiej sztuki i filozofii.Wiele miejsca poświęca analizie metody budowania postaci filmowej przez Bustera Keatona, a więc aktorstwu polegającemu na „niedogrywaniu” i tworzeniu sugestii zamiast ilustracji. Fenomen oszczędnych środków wyrazu Bustera Keatona porównuje się ze sztuką innych wielkich artystów: GRETY GARBO, CHARLIE CHAPLINA, HAROLDA LLOYDA.

książka posiada 206 stron
Zamów książkę

Fragmenty książki:

Człowiek obcuje z zaskakującą go rzeczywistością i wygrywa w starciu z nią. (…) Styl w jakim Buster Keaton zaprasza nas do tej współpracy, polega na tym, że my w obawie, że on KAMIENIEJE zaczynamy pracę za niego, więc inwestujemy! Dopowiadając. Dopowiadając – już go nie wypuścimy z serc. Już go kochamy. Kochając – utożsamiamy się. (…) W filmie „Generał” mamy pokazaną sytuację optymistyczną, ale w uwikłaniu, przesyconą wiarą, że każdy konflikt z materiałem zdarzeń, faktów, niespodzianek – skończy się okiełznaniem tych przypadków. (…)

Można by powiedzieć, że lokomotywa „Generał” jest niezwykle logiczna (…) Natomiast wojna secesyjna jest nielogiczna i absurdalna.

W komedii tkwi odwaga stawiania czoła losowi z zupełnie nieoczekiwanej pozycji, jaką zajmuje ciało ludzkie, charakter i osobowość ludzka – wobec świata. Jest to tylko nieoczekiwana propozycja w pokonywaniu świata, a nie w ucieczce od niego.

Nie dogrywaj (…) Widz dopowie sobie resztę!
Aktor jest sugestywny w kinie – dzięki stosowaniu zasady niedomówienia.
(…) skoro ty tak miły czegoś nie dopowiedziałeś, to ja to za ciebie zrobię – i wpadam w ten sposób w związek intymny z tobą. W sztuce filmowej – następuje – bezpośredniość.

… Mówiąc: Kamienna Twarz Bustera Keatona – musimy wiedzieć, że to nie jest jakaś tylko konwencja. Nie. To generalna zasada Kina. To odróżnienie, niedosyt, niedoinformowanie, ta informacja niepełna
Greta Garbo – „nie dogrywa…” A nie dogrywając – pozostawia odległość pomiędzy tym punktem, w którym przestaje grać – a punktem, który jest metą znaczeń „do zagrania…” Bo znaczenia muszą sie spełnić. Albo na ekranie – albo w nas.
U Keatona widać brak dystansu do rzeczywistości. Brak tego dystansu tworzy śmieszność.

Na czym polega w tym filmie mechanizm komizmu? Przede wszystkim na tym, że my widzowie w każdym momencie, wiemy więcej niż Buster Keaton.
Komizm. (…) – Buster Keaton uwikłany w działalność fizyczną próbuje dogonić rzeczywistość i bez przerwy się spóźnia.
Można powiedzieć, że ten Keaton nie ma po prostu czasu na śmiech.

Wiele miejsca poświęca analizie metody budowania postaci filmowej przez Bustera Keatona, a więc aktorstwu polegającemu na „niedogrywaniu” i tworzeniu sugestii zamiast ilustracji. Fenomen oszczędnych środków wyrazu Bustera Keatona porównuje się ze sztuką innych wielkich artystów: GRETY GARBO, CHARLIE CHAPLINA, HAROLDA LLOYDA.

książka posiada 206 stron
Zamów książkę

Fragmenty książki:

Człowiek obcuje z zaskakującą go rzeczywistością i wygrywa w starciu z nią. (…) Styl w jakim Buster Keaton zaprasza nas do tej współpracy, polega na tym, że my w obawie, że on KAMIENIEJE zaczynamy pracę za niego, więc inwestujemy! Dopowiadając. Dopowiadając – już go nie wypuścimy z serc. Już go kochamy. Kochając – utożsamiamy się. (…) W filmie „Generał” mamy pokazaną sytuację optymistyczną, ale w uwikłaniu, przesyconą wiarą, że każdy konflikt z materiałem zdarzeń, faktów, niespodzianek – skończy się okiełznaniem tych przypadków. (…)

Można by powiedzieć, że lokomotywa „Generał” jest niezwykle logiczna (…) Natomiast wojna secesyjna jest nielogiczna i absurdalna.

W komedii tkwi odwaga stawiania czoła losowi z zupełnie nieoczekiwanej pozycji, jaką zajmuje ciało ludzkie, charakter i osobowość ludzka – wobec świata. Jest to tylko nieoczekiwana propozycja w pokonywaniu świata, a nie w ucieczce od niego.

Nie dogrywaj (…) Widz dopowie sobie resztę!
Aktor jest sugestywny w kinie – dzięki stosowaniu zasady niedomówienia.
(…) skoro ty tak miły czegoś nie dopowiedziałeś, to ja to za ciebie zrobię – i wpadam w ten sposób w związek intymny z tobą. W sztuce filmowej – następuje – bezpośredniość.

… Mówiąc: Kamienna Twarz Bustera Keatona – musimy wiedzieć, że to nie jest jakaś tylko konwencja. Nie. To generalna zasada Kina. To odróżnienie, niedosyt, niedoinformowanie, ta informacja niepełna
Greta Garbo – „nie dogrywa…” A nie dogrywając – pozostawia odległość pomiędzy tym punktem, w którym przestaje grać – a punktem, który jest metą znaczeń „do zagrania…” Bo znaczenia muszą sie spełnić. Albo na ekranie – albo w nas.
U Keatona widać brak dystansu do rzeczywistości. Brak tego dystansu tworzy śmieszność.

Na czym polega w tym filmie mechanizm komizmu? Przede wszystkim na tym, że my widzowie w każdym momencie, wiemy więcej niż Buster Keaton.
Komizm. (…) – Buster Keaton uwikłany w działalność fizyczną próbuje dogonić rzeczywistość i bez przerwy się spóźnia.
Można powiedzieć, że ten Keaton nie ma po prostu czasu na śmiech.